R: Mi a végzettséged?
AT: -Gépészmérnök. BME.
R: Szakterületed az autótolvaj szakmában?
AT: Az egész munka megszervezése, a kifigyeléstől kezdve
addig, amíg a kocsi el nem kerül tőlünk. Nem nyitok
zárat, nem futok, inkább csak irányítok és az észt
osztom. Autólopással hetente egy-két nap foglalkozom.
Máskülönben van "rendes" állásom is.
R: Hogyan lesz valakiből bandavezér?
AT: Csak annyi kell hozzá, hogy meglegyen a megfelelő
anyagi háttere, hogy az embereket azonnal az "esemény"
után ki tudja fizetni zsebből. Nyilván kell valami
szakmai tapasztalat is, hogy átlássa, mekkora
kockázattal jár egy konkrét ügy, és hogy megéri-e
beleugrani, vagy inkább hanyagolni kellene.
R: Kik a beosztottak? Milyen alapon választod ki
őket?
AT: A komolyabb dolgokra bevett emberek vannak, az
egyszerűbb munkára meg szinte bárki jöhet, aki
megbízható. Bár volt már futóverseny emiatt a "bárki"
miatt, mert itthon még azt hittük, jó lesz a srác, aztán
a terepen derült ki, hogy mekkorát tévedtünk.
R: Ki a többi autótolvaj? Mi a tipikus profil?
AT: Változó. Az iskolai végzettség általában arányos a
kiszemelt kocsi piaci értékével. Egyszerű autókat el
lehet vinni "kezdő szett"-tel is, ami zárat nyit, gyári
immót hatástalanít. Ebből persze csak a gyakoribb
típusokhoz akad. Boltban nyilván nem kapható; egymásnak
adják-veszik, akiknek kell. Főleg a bontósok szoktak
ilyeneket csináltatni. A szakma elitje viszont felsőfokú
végzettségű, képzett, ismereteit állandóan fejlesztő
autóipari szakember.
R: Hogyan lesz valakiből autótolvaj?
AT: A gyakori az, hogy magnókkal kezdi. Ha több esze
van, akkor mással csináltatja, ha hülyébb, akkor ő
nyomja. Aztán lassan jönnek a kocsik, először a szarabb,
öreg kocsik, aztán ki hova fejlődik.
R: Hogyan áll fel egy brigád?
AT: Kocsitól és társaságtól függ. Ha belefér az
"árrésbe," akkor minél többen vannak, annál biztosabb.
De max négy fő körül. Egy-két ember figyel, egy
dolgozik, aztán amikor beindult a kocsi, a figyelők
beugranak a saját, tiszta kocsijukba és indulnak,
mögötte szorosan a lopott kocsi. Van, hogy két kocsi is
megy elöl. Aki tök egyedül dolgozik, mert ilyen is van,
az biztosra megy. Kulcsa van a kocsihoz, és elviszi azt,
akárhol áll.
R: Mit tennél, ha valaki tényleg puskával
jelenne meg munka közben - az Autólopás topikban
többen is ezzel fenyegetőznek.
AT: Ilyen még nem fordult elő, de én személy szerint
valószínű nem kezdenék el lövöldözni vagy hasonlók.
Inkább tűnés, aztán máskor viszem el a kocsit,
máshonnan. Mert ahol egyszer kiszúrtak, oda jó darabig
nem megyünk vissza, mert valószínűsíthető, hogy
figyelnek.
R: Hogyan specializálódnak a brigádok?
AT: Általában márkákra állnak rá a bandák, de akkor is
mehet a buli, ha megrendelés van valami extra cuccra:
kikölcsönöznek egy ugyanolyan kocsit, és azon
gyakorolnak, vagy bújják a szerviz CD-ket. Szerviz
CD-ket, vagy más néven All Data CD-ket a szervizekből
lehet "kihozni", ahogyan a kulcsokat is segíthetnek
megszerezni az ottaniak. Ezeken a CD-ken rajta van
minden, az utolsó csavarig. Mit hol találsz, mekkora,
mivel lehet szerelni. A bandák között területi felosztás
egyébként nincsen, inkább egyes részfeladatokra
specializált egységek vannak. Például vannak srácok,
akik csak azzal foglalkoznak, hogy kocsikat hajtanak
fel. Kint vannak az utcán, és ha jön egy olyan autó,
amire rendelés van, akkor mennek utána, figyelik és a
megfelelő helyen jelentik a koordinátáit. De szokás
adatbázisokból is dolgozni. A rendőrséginél jobb a
biztosítótársaságoké, mert azokban gyakran a védelmi
eszközök pontos típusa is szerepel.
R: Honnan lehet észrevenni, hogy az ember
autója megfigyelés alatt áll? Mi ilyenkor a teendő?
AT: Ha jól csinálják, nem lehet észrevenni. Ha mégis
kiszúrja valaki, hogy figyelik, akkor csak annyit tehet,
hogy irány az őrzött parkoló, és a lehető legrövidebb
időn belül eladja a kocsit. Akkor talán nem tőle lopják
el.
R: Mit gondolsz a mostanában egyre gyakoribb
pláza parkolós lopásokról? A nagy bevásárlóközpontok
zárt parkolóira, illetve más nagy, akár kamerával
őrzött parkolókra gondolok.
AT: A kamerák ilyen helyeken tökéletesen belátják a
megfigyelt környéket, ebben nincsen hiba, csakhogy
általában összesen két biztonsági őr van egyszerre
szolgálatban. Hiába van száz kamera, azok a képet csak
négy monitorra továbbítják, amiken a biztonsági őrök
reggeltől estig a csajokat bámulják. Én egyébként a
fostorgósabbak közé tartozom, nem vállalnám be, hogy
elhozok egy autót kamera mellől vagy rendőrség elől. De
hogy megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez sem
érdekel. Bár ezeken a helyeken ők sem szeretnek tökölni.
R: Mennyi pénz van a buliban?
AT: A kisebb értékű kocsik a piaci ár 15%-a körüli
pénzért mennek, a drágább kocsik (5 millió körül) olyan
30% alatt valamivel, mert azokat többnyire ellopni is
nehezebb, kisebb a "kínálat". A magyar átlagfizetéseket
nézve iszonyat pénzek mennek, még a legutolsó embernek
is, szinte nulla munkáért, pár óra izgalomért.
Legkevesebbet nyilván az keres, aki semmit nem csinál,
csak figyel vagy hasonló. De ez is összetett, mert
lehet, hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az
elkötött kocsit, így megint más pénz jár neki. A legtöbb
esetben nem tudják egymásról a résztvevők, kinek mennyi
jár.
R: Mi alapján választjátok ki az ellopni kívánt
autót?
AT: Rendelésre dolgozunk, ezen kívül a gyakoribb
típusoknál a tulajdonos által beépített védelmi rendszer
is befolyásol. Ha látszik, hogy a kiszemelt autó
alaposan védve van, inkább keresünk egy védtelenebbet.
Ha ritka autóról van szó, mindenképpen elvisszük, még
akkor is, ha tele van tömve védelmi cuccokkal. Olyankor
az sem számít, ha ki kell figyelni az autót: mit tesz a
tulajdonos, hogyan indítja, miket kapcsolgat, ilyenek.
R: Pontosan hogyan figyelitek ki az indítási
trükköket? Nekem úgy tűnik, ehhez nagyon közel kell
állni.
AT: Annyira nem kell közel lenni, elég, ha csak jó a
rálátás. A kiszemelt autó mellé állnak lesötétített
kocsival, vagy akár egy terepjáróval, és akkor pontosan
látni hol, mit nyom meg a tulaj. Akár még a beütött
kódot is le lehet olvasni. Persze ehhez nemcsak egy
indítást kell végignézni.
R: Mi az ellopott kocsi sorsa?
AT: Totálkáros kocsi papírjait kapja meg, vagy atomjaira
szedik és a megfelelő bontókba kerül. Csak telefonálj
körbe három bontót és keress bármilyen egy-két éves
kocsihoz mondjuk légzsákot, vagy motorháztetőt. Meg
fogsz lepődni, légzsák minden másodikban lesz,
motorháztetőből pedig még színt is tudsz majd
választani. Ennyi totálkáros kocsi lenne itthon?
Külföldre viszont már nem szokás vinni az autókat.
R: Szerinted reális veszély, hogy valaki
Magyarországon gyanútlanul lopott autót vásároljon,
mondjuk az autópiacon?
AT: Előfordulhat, de ha kiderül róla, akkor általában a
műtét volt szar, mert a legtöbbről sehol nem mondják
meg, hogy meleg. Egy "műtét" úgy néz ki, hogy ember a
típus alapján kikeresi az eredetvizsgálathoz használatos
pontokat, majd kijavítja azokat új, tiszta értékekre,
amiket a gyári CD-k alapján lehet kitalálni. Gyakori,
hogy egy egyébként totálkáros kocsi számait kapja meg.
Emberünk a létező legkorszerűbb technológiákkal
dolgozik, amiket a gyárak használnak, még a
lézergravírozás sem gond. Utána vizsgálhatod
mikroszkóppal vagy amivel csak akarod, nem mondod meg,
hogy a gyárban készült, vagy műhelyben. Ahol nem kell
vizsgálni, onnan egyszerűen kitörli a számokat.
A katalógusokban benne van minden ilyen pont, az
azonosító adatokkal. Nem nehéz őket megtalálni. Van
olyan alkatrész, aminek az átkódolása nincsen kész
azonnal, mert csak lassan lehet az adott felületen
dolgozni, de az is elkészül pár nap alatt. Utána azt az
autót bárki bevizsgálhatja, "A"-t fog rá adni. Szóval az
eredetvizsgálat csak annyit ér, hogy hivatalosan
igazolják neked súlyos pénzekért, amit addig is tudtál:
a kocsidon levő számok egyeznek a forgalmiban levőkkel.
Azt ott bajosan derítik ki, hogy lopott-e a gép.
R: Milyen profi lopásvédelmi cuccok esetén
kapsz kacagógörcsöt?
AT: A GSM-alapú, vagy műholdas védelmek teljesen
kiborítanak. Sok szerencsétlen, tudatlan embert így
lehúzni, hát szégyen! Az ilyen berendezések
kommunikációját zavaró készülék egy megközelítőleg 2x3x1
cm méretű doboz. Van hozzá még elemtartó, és kiviteltől
függően antenna: egy pár centi hosszú drót magára a
készülékre feltekerve. Ez így nem nagyobb, mint egy
távirányító bármelyik kocsihoz. Ha bekapcsolod,
tízméteres körzetben nem lehet telefonálni, pláne a GPS
rendszer nem tud kommunikálni a műholdakkal. Egyébként
láttam egy ilyen készüléket valahol az interneten
hirdetni, meg lehetett rendelni, ha jól emlékszem 100
dollár körül volt az ára. A miénknél kissé nagyobb, és
kórházakban vagy más ilyen helyeken árnyékolja a
mobiltelefonokat. De persze a mi céljainkra is megfelel.
R: Azért ez a GSM-blokkolás felvet egy csomó
kérdést. Ha megszakad a kapcsolat az autó és a központ
között, akkor azt is riasztásnak veszik és kapcsolatba
lépnek a tulajjal.
AT: A műholdas kapcsolat csak akkor épül fel, ha
riasztási esemény van. Előtte nem. Abban egyébként
igazad van, hogy nem fogaskerék szintű a dolog, de a
zsebünkben sem kockacukor van.
R: Van olyan profi lopásvédelmi cucc, leálltok
az adott kocsiról? Ismereteid szerint valóban annyira
hatékony például a BMW újfajta indításgátlója?
AT: A gyárak egyre jobb védelmi rendszereket csinálnak,
így nehéz velük lépést tartani. De ellophatatlan autó
nincs, nem is lesz, hiszen a szervizeknek szerelniük
kell az új berendezéseket is, amihez elengedhetetlen a
pontos leírás, és ekkor bekerül a képbe az emberi
tényező. Ez minden ilyen rendszer gyenge pontja, mert
innentől kezdve máris fel tudunk zárkózni bármilyen
bonyolult és új szerkezethez. Az igaz, hogy ezek valóban
megnehezítik a tolvajok munkáját, de mindent meg lehet
oldani, ha más nincs, akkor a lámpánál ültetik ki a
tulajt az aszfaltra. Egyébként ami a konkrét példát
illeti, biztosan van, aki a BMW-féle rendszert is vágja,
csak rá kell hogy álljon, és akkor ő szállítja
mindenkinek a BMW-ket. Irdatlan pénzeket keresve vele.
R: Melyik az általad vagy általatok tapasztalt
legbénább egyedi lopásvédelmi eszköz?
AT: Semmi riasztó, csak villogó LED.
R: És a legrafkósabb?
AT: Kispárna a vezetőülésen, benne felfelé álló, óriás
szögek. Ez nagyon tetszett, a fórumon olvastam.
Egyébként a gyári bekötési pontok megvariálása, például
a vezérlőelektronika áthelyezése fel tudja adni a
leckét. Utólagos beszerelésű dolgoknál, riasztóknál,
immobilizereknél az, ha eltérnek a leírásoktól. És
minden, ami egyedi.
R: Az első leveledben
említetted, hogy a két leghatékonyabb eszköz az üveg
gravírozása, illetve az UV-jelölés. (Az
UV-jelölés során csak UV-fényben látható festékkel
viszik fel az autó azonosítóit minden elképzelhető
helyre, akár a kárpitra is. A festék hagyományos
módszerekkel eltávolíthatatlan - a szerk.)
AT: Ha gravírozott az üveg, kevesebbet adnak a kocsiért,
mivel egy jelentős része használhatatlan. Ha kitörlik a
gravírozást, az feltűnő. Az üvegek, lámpák cseréje
viszont plusz pénz. Ezért az így jelölt autókat
igyekszünk elkerülni. Ami az
UV jelölést illeti, azt pláne macerás eltüntetni,
vagy lehetetlen is néha. A megjelölt alkatrészeket
nem lehet továbbadni, ráadásul a kocsiból sem lehet
donor, hacsak valaki végig nem keni kromofággal
előtte.
R: A saját autódat hogyan védenéd?
AT: Casco van rajta, ez az egyetlen hatásos védelem,
csak így lehet nyugodtan aludni.
R: Mit gondolsz a károsultakról?
AT: El tudom képzelni, milyen szar arra ébredni, hogy
nincsen meg az a kocsi, amire éveket spóroltak, de ez
van. Tulajdonképpen nem érdekelnek.
R: És a Gepárd csoport?
AT: Tíz kocsiból megtalálnak egy-két darabot... mi
legyen róluk a véleményem? Azokat sem úgy találják meg,
hogy ők mekkorát nyomoznak. Ebben a 10-20 százalékban
már benne vannak a diszkós gyerekek is, akik csak
autókázni akartak a fagyoskodás helyett és valahol
otthagyják a kocsit. Máskor meg a tolvajok rontanak el
valamit. Például a szomszédok jelentik be, hogy éjjel
sok autó járkál a szomszéd házba, vagy idegenek
mászkálnak arrafelé... ilyenek. Az öregasszonyok ilyen
szempontból nagyon veszélyesek! De előfordulhat az is,
hogy valaki megharagszik a másikra, és egyszerűen
felnyomja. De ameddig hibátlanul használhatom a
rendőrségi és egyéb nyilvántartásokat a haverok révén,
addig mindig előrébb leszek náluk egy lépéssel.
(forrás: internet)
|