| 
               R: Mi a végzettséged?  
                AT: -Gépészmérnök. BME. 
                R: Szakterületed az autótolvaj szakmában?  
                AT: Az egész munka megszervezése, a kifigyeléstől kezdve
                addig, amíg a kocsi el nem kerül tőlünk. Nem nyitok
                zárat, nem futok, inkább csak irányítok és az észt
                osztom. Autólopással hetente egy-két nap foglalkozom.
                Máskülönben van "rendes" állásom is. 
              R: Hogyan lesz valakiből bandavezér?  
                AT: Csak annyi kell hozzá, hogy meglegyen a megfelelő
                anyagi háttere, hogy az embereket azonnal az "esemény"
                után ki tudja fizetni zsebből. Nyilván kell valami
                szakmai tapasztalat is, hogy átlássa, mekkora
                kockázattal jár egy konkrét ügy, és hogy megéri-e
                beleugrani, vagy inkább hanyagolni kellene.  
                R: Kik a beosztottak? Milyen alapon választod ki
                  őket?  
                AT: A komolyabb dolgokra bevett emberek vannak, az
                egyszerűbb munkára meg szinte bárki jöhet, aki
                megbízható. Bár volt már futóverseny emiatt a "bárki"
                miatt, mert itthon még azt hittük, jó lesz a srác, aztán
                a terepen derült ki, hogy mekkorát tévedtünk. 
              R: Ki a többi autótolvaj? Mi a tipikus profil?
                 
                AT: Változó. Az iskolai végzettség általában arányos a
                kiszemelt kocsi piaci értékével. Egyszerű autókat el
                lehet vinni "kezdő szett"-tel is, ami zárat nyit, gyári
                immót hatástalanít. Ebből persze csak a gyakoribb
                típusokhoz akad. Boltban nyilván nem kapható; egymásnak
                adják-veszik, akiknek kell. Főleg a bontósok szoktak
                ilyeneket csináltatni. A szakma elitje viszont felsőfokú
                végzettségű, képzett, ismereteit állandóan fejlesztő
                autóipari szakember.  
                R: Hogyan lesz valakiből autótolvaj?  
                AT: A gyakori az, hogy magnókkal kezdi. Ha több esze
                van, akkor mással csináltatja, ha hülyébb, akkor ő
                nyomja. Aztán lassan jönnek a kocsik, először a szarabb,
                öreg kocsik, aztán ki hova fejlődik.  
                R: Hogyan áll fel egy brigád?  
                AT: Kocsitól és társaságtól függ. Ha belefér az
                "árrésbe," akkor minél többen vannak, annál biztosabb.
                De max négy fő körül. Egy-két ember figyel, egy
                dolgozik, aztán amikor beindult a kocsi, a figyelők
                beugranak a saját, tiszta kocsijukba és indulnak,
                mögötte szorosan a lopott kocsi. Van, hogy két kocsi is
                megy elöl. Aki tök egyedül dolgozik, mert ilyen is van,
                az biztosra megy. Kulcsa van a kocsihoz, és elviszi azt,
                akárhol áll. 
              R: Mit tennél, ha valaki tényleg puskával
                  jelenne meg munka közben - az Autólopás topikban
                  többen is ezzel fenyegetőznek.  
                AT: Ilyen még nem fordult elő, de én személy szerint
                valószínű nem kezdenék el lövöldözni vagy hasonlók.
                Inkább tűnés, aztán máskor viszem el a kocsit,
                máshonnan. Mert ahol egyszer kiszúrtak, oda jó darabig
                nem megyünk vissza, mert valószínűsíthető, hogy
                figyelnek.  
                R: Hogyan specializálódnak a brigádok?  
                AT: Általában márkákra állnak rá a bandák, de akkor is
                mehet a buli, ha megrendelés van valami extra cuccra:
                kikölcsönöznek egy ugyanolyan kocsit, és azon
                gyakorolnak, vagy bújják a szerviz CD-ket. Szerviz
                CD-ket, vagy más néven All Data CD-ket a szervizekből
                lehet "kihozni", ahogyan a kulcsokat is segíthetnek
                megszerezni az ottaniak. Ezeken a CD-ken rajta van
                minden, az utolsó csavarig. Mit hol találsz, mekkora,
                mivel lehet szerelni. A bandák között területi felosztás
                egyébként nincsen, inkább egyes részfeladatokra
                specializált egységek vannak. Például vannak srácok,
                akik csak azzal foglalkoznak, hogy kocsikat hajtanak
                fel. Kint vannak az utcán, és ha jön egy olyan autó,
                amire rendelés van, akkor mennek utána, figyelik és a
                megfelelő helyen jelentik a koordinátáit. De szokás
                adatbázisokból is dolgozni. A rendőrséginél jobb a
                biztosítótársaságoké, mert azokban gyakran a védelmi
                eszközök pontos típusa is szerepel. 
              R: Honnan lehet észrevenni, hogy az ember
                  autója megfigyelés alatt áll? Mi ilyenkor a teendő? 
                AT: Ha jól csinálják, nem lehet észrevenni. Ha mégis
                kiszúrja valaki, hogy figyelik, akkor csak annyit tehet,
                hogy irány az őrzött parkoló, és a lehető legrövidebb
                időn belül eladja a kocsit. Akkor talán nem tőle lopják
                el.  
                R: Mit gondolsz a mostanában egyre gyakoribb
                  pláza parkolós lopásokról? A nagy bevásárlóközpontok
                  zárt parkolóira, illetve más nagy, akár kamerával
                  őrzött parkolókra gondolok. 
                AT: A kamerák ilyen helyeken tökéletesen belátják a
                megfigyelt környéket, ebben nincsen hiba, csakhogy
                általában összesen két biztonsági őr van egyszerre
                szolgálatban. Hiába van száz kamera, azok a képet csak
                négy monitorra továbbítják, amiken a biztonsági őrök
                reggeltől estig a csajokat bámulják. Én egyébként a
                fostorgósabbak közé tartozom, nem vállalnám be, hogy
                elhozok egy autót kamera mellől vagy rendőrség elől. De
                hogy megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez sem
                érdekel. Bár ezeken a helyeken ők sem szeretnek tökölni. 
              R: Mennyi pénz van a buliban?  
                AT: A kisebb értékű kocsik a piaci ár 15%-a körüli
                pénzért mennek, a drágább kocsik (5 millió körül) olyan
                30% alatt valamivel, mert azokat többnyire ellopni is
                nehezebb, kisebb a "kínálat". A magyar átlagfizetéseket
                nézve iszonyat pénzek mennek, még a legutolsó embernek
                is, szinte nulla munkáért, pár óra izgalomért.
                Legkevesebbet nyilván az keres, aki semmit nem csinál,
                csak figyel vagy hasonló. De ez is összetett, mert
                lehet, hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az
                elkötött kocsit, így megint más pénz jár neki. A legtöbb
                esetben nem tudják egymásról a résztvevők, kinek mennyi
                jár.  
                R: Mi alapján választjátok ki az ellopni kívánt
                  autót?  
                AT: Rendelésre dolgozunk, ezen kívül a gyakoribb
                típusoknál a tulajdonos által beépített védelmi rendszer
                is befolyásol. Ha látszik, hogy a kiszemelt autó
                alaposan védve van, inkább keresünk egy védtelenebbet.
                Ha ritka autóról van szó, mindenképpen elvisszük, még
                akkor is, ha tele van tömve védelmi cuccokkal. Olyankor
                az sem számít, ha ki kell figyelni az autót: mit tesz a
                tulajdonos, hogyan indítja, miket kapcsolgat, ilyenek.  
                R: Pontosan hogyan figyelitek ki az indítási
                  trükköket? Nekem úgy tűnik, ehhez nagyon közel kell
                  állni.  
                AT: Annyira nem kell közel lenni, elég, ha csak jó a
                rálátás. A kiszemelt autó mellé állnak lesötétített
                kocsival, vagy akár egy terepjáróval, és akkor pontosan
                látni hol, mit nyom meg a tulaj. Akár még a beütött
                kódot is le lehet olvasni. Persze ehhez nemcsak egy
                indítást kell végignézni. 
              R: Mi az ellopott kocsi sorsa?  
                AT: Totálkáros kocsi papírjait kapja meg, vagy atomjaira
                szedik és a megfelelő bontókba kerül. Csak telefonálj
                körbe három bontót és keress bármilyen egy-két éves
                kocsihoz mondjuk légzsákot, vagy motorháztetőt. Meg
                fogsz lepődni, légzsák minden másodikban lesz,
                motorháztetőből pedig még színt is tudsz majd
                választani. Ennyi totálkáros kocsi lenne itthon?
                Külföldre viszont már nem szokás vinni az autókat.  
                R: Szerinted reális veszély, hogy valaki
                  Magyarországon gyanútlanul lopott autót vásároljon,
                  mondjuk az autópiacon?  
                AT: Előfordulhat, de ha kiderül róla, akkor általában a
                műtét volt szar, mert a legtöbbről sehol nem mondják
                meg, hogy meleg. Egy "műtét" úgy néz ki, hogy ember a
                típus alapján kikeresi az eredetvizsgálathoz használatos
                pontokat, majd kijavítja azokat új, tiszta értékekre,
                amiket a gyári CD-k alapján lehet kitalálni. Gyakori,
                hogy egy egyébként totálkáros kocsi számait kapja meg.
                Emberünk a létező legkorszerűbb technológiákkal
                dolgozik, amiket a gyárak használnak, még a
                lézergravírozás sem gond. Utána vizsgálhatod
                mikroszkóppal vagy amivel csak akarod, nem mondod meg,
                hogy a gyárban készült, vagy műhelyben. Ahol nem kell
                vizsgálni, onnan egyszerűen kitörli a számokat.  
                A katalógusokban benne van minden ilyen pont, az
                azonosító adatokkal. Nem nehéz őket megtalálni. Van
                olyan alkatrész, aminek az átkódolása nincsen kész
                azonnal, mert csak lassan lehet az adott felületen
                dolgozni, de az is elkészül pár nap alatt. Utána azt az
                autót bárki bevizsgálhatja, "A"-t fog rá adni. Szóval az
                eredetvizsgálat csak annyit ér, hogy hivatalosan
                igazolják neked súlyos pénzekért, amit addig is tudtál:
                a kocsidon levő számok egyeznek a forgalmiban levőkkel.
                Azt ott bajosan derítik ki, hogy lopott-e a gép. 
              R: Milyen profi lopásvédelmi cuccok esetén
                  kapsz kacagógörcsöt?  
                AT: A GSM-alapú, vagy műholdas védelmek teljesen
                kiborítanak. Sok szerencsétlen, tudatlan embert így
                lehúzni, hát szégyen! Az ilyen berendezések
                kommunikációját zavaró készülék egy megközelítőleg 2x3x1
                cm méretű doboz. Van hozzá még elemtartó, és kiviteltől
                függően antenna: egy pár centi hosszú drót magára a
                készülékre feltekerve. Ez így nem nagyobb, mint egy
                távirányító bármelyik kocsihoz. Ha bekapcsolod,
                tízméteres körzetben nem lehet telefonálni, pláne a GPS
                rendszer nem tud kommunikálni a műholdakkal. Egyébként
                láttam egy ilyen készüléket valahol az interneten
                hirdetni, meg lehetett rendelni, ha jól emlékszem 100
                dollár körül volt az ára. A miénknél kissé nagyobb, és
                kórházakban vagy más ilyen helyeken árnyékolja a
                mobiltelefonokat. De persze a mi céljainkra is megfelel.
                 
                R: Azért ez a GSM-blokkolás felvet egy csomó
                  kérdést. Ha megszakad a kapcsolat az autó és a központ
                  között, akkor azt is riasztásnak veszik és kapcsolatba
                  lépnek a tulajjal. 
                AT: A műholdas kapcsolat csak akkor épül fel, ha
                riasztási esemény van. Előtte nem. Abban egyébként
                igazad van, hogy nem fogaskerék szintű a dolog, de a
                zsebünkben sem kockacukor van. 
              R: Van olyan profi lopásvédelmi cucc, leálltok
                  az adott kocsiról? Ismereteid szerint valóban annyira
                  hatékony például a BMW újfajta indításgátlója?  
                AT: A gyárak egyre jobb védelmi rendszereket csinálnak,
                így nehéz velük lépést tartani. De ellophatatlan autó
                nincs, nem is lesz, hiszen a szervizeknek szerelniük
                kell az új berendezéseket is, amihez elengedhetetlen a
                pontos leírás, és ekkor bekerül a képbe az emberi
                tényező. Ez minden ilyen rendszer gyenge pontja, mert
                innentől kezdve máris fel tudunk zárkózni bármilyen
                bonyolult és új szerkezethez. Az igaz, hogy ezek valóban
                megnehezítik a tolvajok munkáját, de mindent meg lehet
                oldani, ha más nincs, akkor a lámpánál ültetik ki a
                tulajt az aszfaltra. Egyébként ami a konkrét példát
                illeti, biztosan van, aki a BMW-féle rendszert is vágja,
                csak rá kell hogy álljon, és akkor ő szállítja
                mindenkinek a BMW-ket. Irdatlan pénzeket keresve vele. 
              R: Melyik az általad vagy általatok tapasztalt
                  legbénább egyedi lopásvédelmi eszköz?  
                AT: Semmi riasztó, csak villogó LED.  
                R: És a legrafkósabb?  
                AT: Kispárna a vezetőülésen, benne felfelé álló, óriás
                szögek. Ez nagyon tetszett, a fórumon olvastam.
                Egyébként a gyári bekötési pontok megvariálása, például
                a vezérlőelektronika áthelyezése fel tudja adni a
                leckét. Utólagos beszerelésű dolgoknál, riasztóknál,
                immobilizereknél az, ha eltérnek a leírásoktól. És
                minden, ami egyedi. 
              R: Az első leveledben
                    említetted, hogy a két leghatékonyabb eszköz az üveg
                    gravírozása, illetve az UV-jelölés. (Az
                    UV-jelölés során csak UV-fényben látható festékkel
                    viszik fel az autó azonosítóit minden elképzelhető
                    helyre, akár a kárpitra is. A festék hagyományos
                    módszerekkel eltávolíthatatlan - a szerk.)  
                AT: Ha gravírozott az üveg, kevesebbet adnak a kocsiért,
                mivel egy jelentős része használhatatlan. Ha kitörlik a
                gravírozást, az feltűnő. Az üvegek, lámpák cseréje
                viszont plusz pénz. Ezért az így jelölt autókat
                igyekszünk elkerülni. Ami az
                    UV jelölést illeti, azt pláne macerás eltüntetni,
                    vagy lehetetlen is néha. A megjelölt alkatrészeket
                    nem lehet továbbadni, ráadásul a kocsiból sem lehet
                    donor, hacsak valaki végig nem keni kromofággal
                    előtte.  
                R: A saját autódat hogyan védenéd?  
                AT: Casco van rajta, ez az egyetlen hatásos védelem,
                csak így lehet nyugodtan aludni. 
                R: Mit gondolsz a károsultakról?  
                AT: El tudom képzelni, milyen szar arra ébredni, hogy
                nincsen meg az a kocsi, amire éveket spóroltak, de ez
                van. Tulajdonképpen nem érdekelnek.  
                R: És a Gepárd csoport?  
                AT: Tíz kocsiból megtalálnak egy-két darabot... mi
                legyen róluk a véleményem? Azokat sem úgy találják meg,
                hogy ők mekkorát nyomoznak. Ebben a 10-20 százalékban
                már benne vannak a diszkós gyerekek is, akik csak
                autókázni akartak a fagyoskodás helyett és valahol
                otthagyják a kocsit. Máskor meg a tolvajok rontanak el
                valamit. Például a szomszédok jelentik be, hogy éjjel
                sok autó járkál a szomszéd házba, vagy idegenek
                mászkálnak arrafelé... ilyenek. Az öregasszonyok ilyen
                szempontból nagyon veszélyesek! De előfordulhat az is,
                hogy valaki megharagszik a másikra, és egyszerűen
                felnyomja. De ameddig hibátlanul használhatom a
                rendőrségi és egyéb nyilvántartásokat a haverok révén,
                addig mindig előrébb leszek náluk egy lépéssel. 
              (forrás: internet) 
             |